Ontdek Spanje » Info » Caminito del Rey - Het Koningspad

Caminito del Rey - het Koningspad

De Caminito del Rey wordt in het Nederlands ook wel het Koningspad genoemd. Het is een ontzagwekkend attractie in de provincie Málaga! Hier vind je veel nuttige informatie over bijvoorbeeld: tickets, prijzen, routes, info bus, Street View, info treinen naar El Chorro, Busdiensten, Shuttle bus, openingstijden, met de auto naar El Chorro parking en nog veel meer informatie voor een dagje Caminito del Rey!

Caminito del Rey met Google Streetview

Een goede eerste indruk kun je krijgen met Google Streetview. Avonturier Jesús Calleja nam de camera van Google Streetview mee over het pad. Je kunt dus het pad hieronder zien alsof je er zelf op loopt! Natuurlijk zijn je eigen ogen uiteindelijk de beste camera, dus het beste is om er gewoon zelf heen te gaan!

Het pad is 1 meter breed en heeft diversen spectaculaire glazen vloerdelen en als klap op de vuurpijl loop je over een hangbrug boven de Balconcillo de los Gaitanes. Dus heb je hoogtevrees, niet doen, want deze brug hangt over 100 meter gapende diepte van de Gaitanes kloof!

Tips voor de caminito del Rey

• Houd ook rekening met het tijdstip van je wandeling; denk aan bescherming tegen hitte en de zon.
  • Vergeet je identiteitskaart niet i.v.m het ID-nummer dat je bij de aankoop van de tickets invulde.
  • Helmen worden voorzien bij aankomst en moeten de hele route aan gehouden worden.
  • Er zijn geen toiletten of faciliteiten gedurende de gehele route.
  • Breng zelf voldoende water en voedsel mee. Er zijn ook geen vuilnisbakken; laat niets achter en zorg dat je je afval zelf weer meeneemt.
  • Roken is uiteraard verboden.
  • Er zijn 2 routes om uit te kiezen en dus zijn er wandelaars in 2 richtingen.
  • Kinderen mogen enkel onder begeleiding en moeten ouder dan 8 jaar zijn.
  • Honden zijn om begrijpelijke redenen niet toegestaan op het zowat 1 meter brede pad. Mensen die bang zijn van honden kunnen er immers geen kant op.
  • Paraplu's of tripods voor camera's zijn op dit smalle pad niet toegestaan
  • De toegang kan worden gesloten bij harde wind (meer dan 35 km / h).
  • Als je met de trein komt, zorg ervoor dat je plaatsen reserveert voor de Alora kant.
  • Het treinstation in El Chorro zal worden omgedoopt tot El Chorro - Caminito del Rey.

Bus terug

De wandeling is lineair. Je begint en eindigt op twee verschillende plaatsen. Je wandelt rechts zoals in het verkeer, om de mensen die de tegenovergestelde route doen door te laten.

Vandaar deze busdienst die de twee kanten met elkaar verbindt:

• Bussen vertrekken om het halfuur. Enkele reis: € 1,55
  • De bus vanaf de El Chorro kant vertrekt vanaf de eerste rotonde net voor je bij het station komt.
  • De bus vanaf de Ardales kant vertrekt vanaf El Sillón del Rey - 'de Koningstoel' - een paar 100 meter langs de weg verwijderd van het restaurant Kiosk.
  • El Sillón del Rey is een stenen tafel en stoel voor de opening van het reservoir destijds. Ze moesten weer uit het reservoir gevist worden nadat ze erin gegooid waren tijdens de Spaanse Burgeroorlog.
  • De rit zelf is ook leuk om de wandeling mee te eindigen, want je ziet meer van de bijzondere omgeving.
  • Klik hier voor het uurrooster van de busdiensten.

Met de auto

Er zijn 2 manieren om El Chorro te bereiken vanuit Málaga: via Álora of Ardales. De snelste is het volgen van de Ardales route hieronder weergegeven. Bij het verlaten van Málaga, volg de A-357 in noordelijke richting - richting Cártama. Blijf 65 km lang op de snelweg net nadat je het dorp Ardales links bent gepasseerd - kijk uit voor een scherpe bocht naar rechts. Het is aangegeven met M-442 / Ardales / MA-5403 / El Chorro.

Sla links af en neem de secundaire weg MA-444 die al snel rond het Guadalhorce reservoir slingert, een fantastisch zicht in het mooie landschap. Blijf deze weg volgen wanneer ze slingert rond het meer. Je zult uiteindelijk aan een kruispunt komen, met een scherpe bocht naar rechts in de richting van het dorp El Chorro.

Als je de El Chorro route volgt, neem deze afslag en blijf de route volgen, ook wanneer ze daalt en rond het bos slingert. Na ongeveer 5 km ben je het bos uit en zijn de eerste tekenen van de Caminito en het El Chorro reservoir in zicht.

Volg de borden naar het dorp. Je zult het stuwmeer over moeten.

Beginnen vanaf de Ardales kant

Volg de instructies hierboven. Maar in plaats van naar rechts te draaien in de richting van het dorp El Chorro en de MA-444 te volgen, rijd je hier langs de camping en de strandgebieden.

Net voor de kleine tunnel neem je een scherpe bocht naar rechts op een onverharde bosweg, herkenbaar aan een wegwijzer naar Restaurante El Mirador. Rijd een paar honderd meter verder en parkeer waar je plaats vindt. De tunnel is duidelijk zichtbaar en goed aangegeven.

Er zijn plannen om hier twee grote parkeergarages te bouwen.

Treinen naar El Chorro - Caminito del Rey van Málaga

Het is niet moeilijk om met de trein vanaf Malaga naar El Chorro te reizen. De trein vertrekt om 7.40 uur, en de terugreis kan tot 16.48 uur. De treinreis tussen Málaga en El Chorro duurt maximale 1.54 uur, en minimaal ongeveer 45 minuten.

Normaal rijden er 4 treinen per dag, dit kan variëren tijdens weekenden en vakanties. Daarom kijk HIER naar het juiste tijdstip van vertrek. Voor meer informatie, neem een kijkje op de website van Renfe of bel 902 320 320.

Praktische informatie in het kort

• Open in de winter 10:00 - 14:00 in de zomer 10:00 - 17:00
  • Gesloten op maandag
  • Niet toegankelijk voor kinderen jonger dan 8 jaar
  • Windkracht meer dan 35 km/u: gesloten
  • U kunt vanuit Malaga als vanuit Sevilla met de trein richting El Chorro. Informatie voor de vertrektijden klik hier.
  • Met de auto, richting Ardales aanhouden, bij het dorp staat de Caminito aangegeven. Parkeren langs het meer.
  • De ingang staat aangegeven met een bordje.
  • Er mogen per dag maximaal 600 mensen de route lopen. Bestel daarom vooraf tickets!
  • Klik hier voor de shuttle bus

Het wandelpad El Caminito del Rey loopt van Álora in de provincie Málaga naar Campillos door de kloof El Chorro.

Adres: 29550 Ardales, Málaga, Spanje

Hoogte: 101m

Lengte: 3km

Geopend: 1905

Ook interessant in de provincie Málaga