Met een elektrische fiets rijden in Spanje

Gepubliceerd op 3 juni 2019 om 13:10

Met een elektrische fiets rijden in Spanje - Door een interne memo bij de DGT, Spaanse verkeersdienst zijn er wat onduidelijkheden ontstaan, waarin geschreven zou zijn als je met een elektrische fiets rijdt in Spanje dat je dan verplicht zou zijn een verzekering af te sluitenen een rijbewijs en een kenteken zou moeten hebben.



De Asociación de Marcas y Bicicletas de España heeft nu uitgelegd dat fietsen met trapondersteuning tot max 250 watt niet behoort tot de groep van deze verplichtingen.

Zij hebben de conclusie getrokken de " vereniging van Fietsenmakers en Merken" dat alles bij het oude blijft. Dat wil dan wel zeggen dat de fietsers van fietsen met trapondersteuning, in het Spaans Bicicletas de Pedaleo asistido (EPAC), geen speciaal rijbewijs, geen kenteken, geen verzekering en geen verplichte APK (ITV) keuring dienen te hebben. Dat wordt ook nog eens door de DGT op de eigen website uitgelegd.

 

Voor het rijden met een (normale) elektrische fiets met trapondersteuning die niet sneller dan 25 km/h kan en een vermogen heeft van maximaal 250 watt motorvermogen, gelden dezelfde regels als voor een normale fiets.

 

Dat is echter een ander verhaal bij de zogenaamde Powered Cycle (elektrische cargo fiets) die een motor gebruikt van minder dan of gelijk aan 1.000 watt. Het is ook anders bij de Speed Ebike (ofwel speed-pedelec) met een continu nominaal vermogen van minder dan of gelijk aan 4.000 watt.



Voor deze laatste twee elektrische fietsen gelden (binnen de EU) de regels voor bromfietsen. Met deze fietsen dien je op de rijbaan te rijden, mag maximaal 45 km/h gereden worden, is het dragen van een helm verplicht, dient de fiets een kenteken te hebben, dient men een verzekering te hebben en moeten de fietsen een APK (ITV) keuring ondergaan, net zoals de bromfietsen categorie L1e-A.

Spaanse omschrijving elektrische fiets

In de BOE (staatsboletin) in Spanje staat het volgende over fietsen met trapondersteuning: “Bicicleta que utiliza un motor, con potencia no superior a 250W, como ayuda al esfuerzo muscular del conductor. Dicho motor deberá detenerse cuando se de cualquiera de los siguientes supuestos: El conductor deja de pedalear y La velocidad supera los 25 km/h” wat in het Nederlands wil zeggen “Fiets met een motor met een vermogen van niet meer dan 250 watt die dient om ondersteuning te geven aan de spierkracht van de bestuurder. De motor zal stoppen wanneer er sprake is van een van deze omstandigheden: De bestuurder ophoudt met trappen en de snelheid meer is dan 25 km/h”.

Booking.com

In Spanje gelden de volgende algemene regels:

  • Voor het rijden met een elektrische fiets met trapondersteuning die niet sneller dan 25 km/h kan en een vermogen heeft van maximaal 250 watt motorvermogen, gelden dezelfde regels als voor een normale fiets.

 

  • Voor fietsen met een elektromotor (speed-pedelec) die sneller kunnen dan 25 km/h en meer motorvermogen hebben of waarop gereden kan worden zonder te trappen gelden de regels voor bromfietsen. Dit houdt dus in dat men met deze fietsen in principe niet op het fietspad zou mogen rijden, men een helm dient te dragen, een speciaal rijbewijs nodig heeft en een kenteken moet hebben. Ook dient men dan verzekerd te zijn, net zoals bij bromfietsen en scooters.

 

  • De maximumsnelheid voor alle fietsers inclusief elektrische fietsen is 45 km/h.

 

Algemene regels fietsen in Spanje

  • Volwassenen moeten verplicht een fietshelm dragen wanneer ze buiten de bebouwde kom op de weg rijden terwijl minderjarigen onder de 16 jaar altijd (binnen en buiten de bebouwde kom) verplicht een fietshelm moeten dragen.

 

  • Er wordt aangeraden om reflecterende kleding te dragen tijdens de uren dat het donker is. Vreemd genoeg staat er in de regels niet dat het verplicht is om met licht aan te rijden, sterker nog, veel fietsers hebben niet eens licht op de fiets zitten.

 

  • Zoals overal dient men als fietser ook de algemene verkeersregels te respecteren en dient men te stoppen bij de STOP borden, zebrapaden en stoplichten. Doet men dat niet dan kan men net zoals de autorijder bekeuringen krijgen.

 

  • Zorg goed voor de fiets, dat wil zeggen, zorg dat de ketting goed is, de remmen werken en de banden de goede spanning hebben zodat het fietsen stukken veiliger is.

Spanje autohuur

  • Elke keer als men op de fiets zit en af wilt slaan naar rechts of links dient men dat goed en ruim van te voren aan te geven.

 

  • Als men met een groep fietsers over de grote weg rijdt dient men dat in parallel vorm te doen met een maximum van twee personen naast elkaar tenzij er veel verkeer is en het zicht belemmerd is, dan moet men achter elkaar fietsen.

 

  • Het is verboden op de fiets te rijden met de koptelefoon op om muziek te luisteren, met de mobiele telefoon in de hand of na het gebruik van drugs en alcohol.

 

  • Het fietsen op de autowegen is verboden voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. De overige fietsers mogen, mits men een helm draagt, op de vluchtstrook van autowegen rijden, iets wat men ongetwijfeld wel eens gezien heeft in Spanje. Dat mag alleen op die autowegen waar geen verbodsborden staan.

De mooiste ontdekkingen van Spanje:

Zoek je een bijzonder plaats om te overnachten een sfeervolle vakantiewoning een heel bijzonder plekje waar je heerlijk kunt genieten in een bed & breakfast of een fijn hotelletje? Echt plekjes voor levensgenieters! Ieder plaats is origineel, maar vooral ‘heel fijn-om-er-te-te-zijn’

Misschien ook interessant: