Bang voor turbulentie en hoe ontstaat turbulentie?

Gepubliceerd op 21 maart 2019 om 07:05


Bang voor turbulentie? - De een vindt turbulentie niet echt erg maar voor sommige passagier kunnen bij turbulentie tijdens een vlucht naar Spanje het Spaans benauwd krijgen zo erg zelfs dat ze liever niet meer instappen in een vliegtuig.

Dan de angst voor turbulentie kan zelfs zo groot zijn dat mensen zelfs niet meer durven te vliegen.

Is turbulentie gevaarlijk?  Goed om te weten:"Als je, je gordel goed vastgemaakt hebt, kan turbulentie eigenlijk geen kwaad" dan turbulentie is bijna nooit gevaarlijk, het kan wel echt oncomfortabel zijn. 

 

Graag leg ik je uit hoe turbulentie ontstaat 

Hoe gaan vliegers ermee om.

 

1. Turbulentie door wind

Simpel gezegd hebben we last van turbulentie als we vliegen door onstuimige lucht. Net als een boot die flink heen en weer gaat op een ruige zee. Turbulentie laag bij de grond kan ontstaan als het hard waait. Op stormachtige dagen kunnen we daar bij het starten en landen last van hebben. Zeer oncomfortabel, maar helaas niet te vermijden.


Vakantie in Spanje - Geniet van een verzorgde vakantie naar Spanje dan daar schijnt de zon!!!


2. Turbulentie door stijgende lucht

Op hoogte kunnen we last hebben van turbulentie die ontstaat door lucht die verticaal beweegt, dus van laag naar hoog. Dat werkt als volgt: als de aarde opwarmt, wordt de lucht warmer. Warme lucht zet uit en stijgt op. Dit fenomeen noemen we ook wel thermiek. Tijdens het stijgen van de lucht neemt de temperatuur af tot het dauwpunt. Als de lucht dan nog verder stijgt, vormen zich vochtdeeltjes in de lucht, oftewel bewolking, cumuliforme bewolking wel te verstaan.  En dat is fijn, want nu kunnen we de turbulentie zien! Zowel met het oog als met de weerradar in de cockpit.

Alleen als de lucht heel droog is, ontstaat er geen condens en kunnen we de turbulentie niet zien. Dit noemen we ‘clear air turbulence’ en die is het lastigst omdat we daar door overvallen kunnen worden. Ook de weerradar detecteert dit niet. Er zijn immers geen vochtdeeltjes, die onze radarsignalen weerkaatsen.

Door de temperatuur opbouw van onze atmosfeer houdt na een bepaalde hoogte de verticale luchtbeweging op en vliegen we boven de wolken in rustige lucht. Heel soms echter, kunnen Cumuliforme wolken tot grote hoogte doorschieten. We spreken dan van Cumulonimbus wolken. We zien dit veelal in tropische gebieden. Hier vliegen we graag omheen.

Samenvattend hebben wij het meest te maken met turbulentie in de onderste gebieden van onze atmosfeer. In de tijd dat vliegtuigen nog niet met drukcabines waren uitgerust en we derhalve veel lager moesten vliegen, hadden we dan ook meer last van turbulentie.



3. Turbulentie door jetstreams

Een jetstream is een zeer sterke wind op grote hoogte. Dit kan oplopen tot ruim 300 km/uur (150 kts). Deze winden waaien op het noordelijk halfrond overwegend van west naar oost. Dat is ook de reden dat een Noord-Atlantische vlucht vanaf Amsterdam vaak langer duurt dan terug.

Op de heenweg proberen we de jetstream zoveel mogelijk te vermijden omdat het tegenwind betreft. Op de terugweg maken we zoveel mogelijk gebruik van deze wind die we dan in de rug hebben. Een vlucht van New York naar Amsterdam kan tot wel 2 uur korter duren dan de heenreis.

Wat lastig is van een jetstream, is dat deze door depressies en hoge- en lagedrukgebieden plotseling van richting kan veranderen. In deze ‘bochten’ kan het dan ook behoorlijk turbulent zijn. Vergelijk dat maar eens met een snelstromende rivier die de bocht om gaat.

 

4. Turbulentie door bergen

Als het flink waait dan wordt door de bergen de lucht omhoog geduwd. Er ontstaat dan een soort golfbeweging, die op grote hoogte en afstand nog gevoeld kan worden. We spreken dan van een mountain wave.Het vliegen langs een bergketen kan dan ook de veroorzaker zijn van turbulentie.

 

5. Turbulentie door wake

Tenslotte is er nog een vorm van turbulentie die we met het vliegtuig zelf creëren. We noemen dit ‘zog-turbulentie’ of ‘wake turbulence’. Precies zoals de zuigende kracht die ontstaat achter grote schepen. Hoe groter het vliegtuig, hoe meer wake turbulence. Hoe kleiner een vliegtuig, hoe meer last het heeft van wake turbulence. Vandaar dat er regels zijn voor de minimale afstand en tijd tussen twee vliegtuigen.

Je snapt nu waarom een Boeing 737 gevoelsmatig zo lang op de startbaan moet wachten als er net een ‘widebody’ vliegtuig is vertrokken.


Boek je hotel en huurauto vlug, goed en goedkoop

Ontdek Spanje op een leuke en gemakkelijke manier

Zoek je hotel in Spanje

Hier vind je de beste accommodaties in Spanje, hier vind je van goedkope overnachtingen in een hostel tot 5 sterren hotels in Spanje Reserveer hier een overnachting vlug, goed en voordelig tegen de laagste tarieven en de beste aanbiedingen! Vergelijk en  reserveer voor de beste prijs .. Boek nu en betaal Later!

Booking.com

Huur een huurauto zonder zorgen

Met een huurauto van Sunny Cars hoef je je nergens druk om te maken. Je huurauto is namelijk standaard optimaal verzekerd. Dus ook tegen schade aan glasbanden-bodem-dak en diefstal. Gaat er toch iets mis? Geen paniek. Tenzij je het zelf wel heel bont gemaakt hebt, betalen we het eigen risico gewoon aan je terug.


Wat kunnen piloten doen?

In de vluchtvoorbereiding bestuderen we uiteraard de weerkaarten. Vaak weten we dus of, en waar we turbulentie kunnen verwachten.

Tijdens de vlucht proberen we de turbulentie die we door zicht en op onze radarschermen zien aankomen, te vermijden. Daarnaast hebben we contact met de luchtverkeersleiding en piloten van andere vliegtuigen om elkaar op de hoogte te brengen van de weersomstandigheden.

 

Toch turbulentie…

Als het door de verkeerssituatie niet lukt turbulentie te vermijden, of we toch verrast worden door turbulentie die we niet op de radar kunnen zien, dan gaat het teken ‘stoelriemen vast’ aan. Dan willen we graag dat je ook echt gaat zitten. Als het heel heftig wordt stoppen we zelfs de service en moet ook het cabinepersoneel gaan zitten. Dat is belangrijk voor ieders veiligheid.

 

Mij wordt vaak gevraagd of turbulentie niet gevaarlijk is voor het vliegtuig.” Nee, zelden”. Een vliegtuig is behoorlijk flexibel. Ik heb in de fabriek van vliegtuigbouwer Boeing een vleugel van een 747 gezien die in een testopstelling meters omhoog werd getrokken en met een klap weer werd losgelaten. Keer op keer, dag na dag, jaar op jaar. En alles blijft gewoon heel. Dus zit je de volgende keer bij het raam en zie je de vleugels heen en weer bewegen, maak je geen zorgen, daar is het vliegtuig op gemaakt.

 

Bron: KLM Bron: KLM